نوشته شده توسط : منتظر المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

به گزارش «تابناک»، حدود بیش از یک سال پیش بود که ماجرای فعالیت سرویس روسی یاندکس در ایران برای اولین بار در سطح افکار عمومی مطرح شد. فیلتر شدن وب سایت بین المللی یاندکس در ایران بنا به دلایلی که تخطی از ارزش های اخلاقی گفته می شد، منجر به آن شد که نام یاندکس به عنوان یک موتور جستجوی روسی با ایران پیوند بخورد.

یاندکس یک موتور جستجوی بومی روسی است که به باور برخی، عنوان چهارمین موتور پرطرفدار جهان را به خود اختصاص داده است. این جستجوگر علاوه بر محبوبیت بسیاری که در روسیه دارد، توانسته است به سهم ۶۰ درصدی از میزان جستجوی کاربران اینترنتی در کشور خود برسد و به این ترتیب، جایگاه اول را در روسیه از این منظر کسب کند. یاندکس علاوه بر روسیه، در کشورهای اوکراین، قزاقستان و بلاروس نیز مورد استفاده است و تنها کشوری که خارج از بلوک سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و اکنون از یاندکس به عنوان یک گزینه جایگزین در کنار گوگل استفاده می کند، ترکیه است که آن هم از یک سال قبل پای یاندکس را به این کشور باز کرده.

بر اساس برخی آمارها، گفته می شود که اکنون یاندکس چهارمین موتور جستجوی برتر در سطح جهان است. برخی به آن لقب قاتل گوگل داده اند و دلیل آن چیزی نیست جر آمارهایی که به ظاهر نشان دهنده برتری این موتور جستجو در روسیه هستند.

شاید دلیل این امر فهم بهتری است که یاندکس از زبان سیریلیک (زبان مادر روسی) دارد که کار را برای کاربران روسی زبان ‌که به صفحه کلید با این زبان ‌دسترسی ندارد راحت کرده. این جستجوگر همچنین از فهم بالاتری نسبت به پرس ‌و جوهای پیچیده ‌تر روسی نسبت به گوگل برخوردار است و نتایج بهتری می دهد.

یاندکس برای مقابله با سیطره گوگل حتی اقدام به راه اندازی نرم افزارهای جانبی و سرویس های مشابه گوگل نیز کرده است که از مهمترین آن ها باید به سرویس ایمیل این شرکت، جستجوی پیشرفته عکس، پرداخت الکترونیک، مکان یابی، ترجمه آنلاین و مانند آن اشاره کرد.

محمود واعظی روز گذشته همچنین با تأکید بر فعالیت دوباره یاندکس در ایران از موافقت اولیه روس‌ها برای فعالیت یاندکس و پرکاربردترین شبکه اجتماعی این کشور (VKontakte) در ایران خبر داد و گفت: طی مذاکراتی که با وزیر ارتباطات روسیه داشتیم در جلسه ای ۳.۵ ساعته، شرکت‌های حوزه امنیت شبکه و اپلیکیشن، آمادگی خود را برای حضور در ایران اعلام کردند.

وی ادامه داد: در مورد «یاندکس» و «وی کانتکت» هم ما محدودیت‌های مقرراتی خود را به آنها گفتیم و آنها پذیرفتند که با قبول این شرایط به ایران بیایند. البته در این زمینه مذاکرات کلی بود و قرار است روس‌ها به ایران بیایند و با دوستان ما در این زمینه مذاکره کنند.





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 15 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: